7 Verrassende Redenen Om Lijstjes Te Schrijven Voor Jouw Blog

Laten we er niet omheen draaien:

Het is lastig om meer bezoekers (via Google) naar jouw blog te krijgen.

Of nou ja...

Er is een manier waardoor je snel en eenvoudig meer lezers krijgt.

Ik heb het natuurlijk over lijstjes.

Redenen Om Lijstjes Te Schrijven

In dit artikel ontdek je 7 redenen waarom het slim is om lijstjes te schrijven. Ik stel voor dat we gelijk beginnen.

More...

Reden #1: Lijstjes Maken Het Super Simpel Om Onweerstaanbare Titels Te Creëren

Wil je weten hoe je een onweerstaanbare titel voor een blogartikel creëert?

Wat? Je zegt dat je dolgraag wil weten hoe je dit doet?

Leuk dat je zo enthousiast bent;).

Het goede nieuws is dat het makkelijker is dan je denkt:

Uit onderzoek blijkt dat nummers een titel onweerstaanbaar maken:

Redenen Waarom Lijstjes Werken

36% van de ondervraagden geeft de voorkeur aan blogtitels met een nummer (oftewel: een lijstje).

Zoals je ziet, nummers zijn het #1 geheim van onweerstaanbare blogtitels.

En wanneer je een lijstje schrijft met bijvoorbeeld "7 manieren om thee te zetten zonder waterkoker", dan heb je automatisch een nummer voor in de titel.

Dit is reden genoeg om lijstjes te maken voor jouw blog. Echter, we zijn nog lang niet klaar. Er zijn nog veel meer redenen waarom het slim is om lijstjes te schrijven. Lees gauw verder:

Reden #2: Zijn Jouw Bezoekers Voornamelijk Vrouwen? Lees Dit!

Goed. Je weet nu je door middel van lijstjes, eenvoudig onweerstaanbare blogtitels creëert.

En wanneer je voor een doelgroep met veel vrouwen schrijft, dan heb ik goed nieuws...

Uit onderzoek blijkt namelijk dat lijstjes het extra goed onder vrouwen doen:

Redenen Waarom Lijstjes Werken

39% van de vrouwen geeft aan dat ze de voorkeur hebben aan een blogartikel met een nummer (oftewel: een lijstje). Dit in tegenoverstelling tot 32% van de mannen die hier de voorkeur aangeeft.

Kortom:

Heb je veel vrouwelijke bezoekers?

Dan is het extra belangrijk om lijstjes te maken voor jouw blog.

Reden #3: Lijstjes Maken Direct Duidelijk Waar Het Blogartikel Over Gaat

  • Met de aandachtsspanne van een goudvis...
  • ... De tijdsdruk van onze zakelijke en sociale omgeving...
  • ... En de verwachting dat alles in een paar seconden binnen handbereik is...
  • ... Kunnen we concluderen dat het internet om snelheid en gemak draait.

Niemand vind het leuk om uren te zoeken naar het antwoord op een vraag.

Hoi! Ik ben een goudvis!

Is jouw aandachtsspanne groter?

Onze bezoekers willen duidelijkheid. En uit onderzoek blijkt dat een blogtitel met getal het duidelijkst is (oftewel: een lijstje). Kijk zelf maar eens:

Redenen Waarom Lijstjes Werken

36% van de ondervraagden zegt dat blogtitels met nummers het duidelijkst zijn.

Begin je nu in te zien waarom lijstjes zo goed werken?

Wat? Je zegt dat je het begrijpt?

Geweldig! En we zijn nog eens over de helft. Laten we snel verder gaan de volgende reden:

Reden #4: Je Onderscheidt Je In Google

Ooit gehoord van het begrip “click through rate”? Dit is een veelgebruikte term in de wereld van online marketing. Hier is de definitie in jip-en-janneketaal:

Click trough rate is het percentage die ergens op klikt."

Marketing Begrip

Ik weet het. Simpele woorden, maar het is nog steeds niet helemaal duidelijk.

Om die reden geef ik je een voorbeeld:

Stel je voor:

Jij bent een hondentrainer die zich specialiseert in het opvoeden van Labradors. Wanneer iemand zoekt naar “labrador opvoeden tips”, dan is dit wat hij krijgt te zien:

Redenen Waarom Lijstjes Werken

Bah! Wat een saaie titels. Ik wil nummers, nummers en nog meer nummers!

Stel dat er maandelijks 100 mensen zijn die zoeken naar “labrador opvoeden tips”. 10 van hen klikken op de eerste titel. In dit geval is de click through rate van de eerste pagina 10%.

Waarom ik je dit vertel? Simpel:

De click through rate is essentieel om jouw blog te laten groeien. Want stel nu dat jouw blog in de top 3 van Google verschijnt. Alleen jij hebt een onweerstaanbare titel waar 30 mensen per maand op klikken. Dan krijg jij dus meer bezoekers dan de pagina die op #1 staat. En het is simpel:

Meer Bezoekers = Meer (Potentiële) Omzet

Kijk nog eens naar de bovenstaande afbeelding.

Is er iets wat je opvalt?

Als je hebt opgelet dan weet je dat blogtitels met nummers onweerstaanbaar zijn. En zoals je ziet, er is op dit moment nog geen titel met een getal.

Hier ligt dus een gouden kans!

Want stel nu dat jij een artikel schrijft met de titel “13 simpele tips om je labrador snel op te voeden”, dan ineens valt jouw artikel enorm op tussen de andere zoekresultaten.

En hierdoor krijg je snel meer bezoekers.

Je moet natuurlijk wel weten hoe je op de eerste pagina van Google komt.

En daarover gesproken...

Reden #5: Lijstjes Zijn Perfect Voor SEO (Zoekmachine Optimalisatie)

Volgens Neil Patel (een van ‘s werelds beroemdste internetmarketeers) brengen lijstjes een hoop voordelen met zich mee. Zo beweert Neil dat lijstjes zorgen voor:

  • Meer klikfrequenties.
  • Meer betrokkenheid.
  • Meer dwell tijd.
  • Meer conversies.
  • Meer reacties.
  • En minder bouncepercentage.

Wees gerust, ik ga je niet vervellen met de uitleg van alle bovenstaande termen.

Waar het simpelweg op neer komt: Lijstjes brengen een hoop voordelen met zich mee. Zowel voor het ranken in Google, als voor jouw onderneming (meer conversies klinkt goed toch?).

Reden #6: Lijstjes Worden Vaak Gedeeld

Laatst volgde ik de blogcursus van Mark Manson.

Het was absoluut geen van-a-tot-z blogcursus, maar desondanks stonden er een aantal gouden tips in.

Ik dacht dat Mark Manson blogartikelen schreef met de intentie om hoog te scoren in Google. Echter, in zijn cursus verteld Mark dat hij het bloggen compleet anders aanpakt.

Mark doet aan viral marketing.

Hij wilt dat zijn artikelen zo vaak mogelijk gedeeld worden.

Dit betekend dat hij zijn bezoekers voornamelijk via sociale media kanalen krijgt. En wanneer de hype rondom een artikel over is, dan heeft hij zoveel backlinks (dit is belangrijk om te ranken in Google) gekregen, dat zijn artikel automatisch op de eerste pagina van Google verschijnt.

Kijk zelfs maar eens naar de onderstaande afbeelding:

Redenen Waarom Lijstjes Werken

Wist je al dat de website van Mark Manson elke maand meer dan 1 miljoen bezoekers heeft?

Hier Zie Je Dat Mark Een Groot Gedeelte Van Zijn Bezoekers Via Sociale Media Krijgt (Dit % Is Nog Vele Malen Groter Wanneer Een Artikel Viral Gaat)

En ja, er is een reden waarom ik je dit vertel:

Kijk maar eens naar de onderstaande afbeelding.

Dit is een onderdeel van de pagina waar Mark zijn 20 best gelezen artikelen deelt.

Redenen Waarom Lijstjes Werken

Is er iets wat je opvalt?

Zowaar, 3 van de 6 blogartikelen zijn lijstjes!

Dit bewijst dat lijstjes vaak worden gedeeld.

Meer bewijs nodig? Oké, maar alleen omdat jij het bent:

Buzzfeed is een ander voorbeeld. Ook op deze site vind je talloze lijstjes. En ook Buzzfeed krijgt een groot gedeelte van de bezoekers via sociale media kanalen.

Redenen Waarom Lijstjes Werken

Zie jij de lijstjes?

Even tussen jou en mij: Ik ben persoonlijk geen fan van Buzzfeed (veel te veel blah-blah als je het mij vraagt). Echter, Buzzfeed bewijst wel dat lijstjes werken. Elke dag opnieuw.

  • Disclaimer: In sommige niches zijn de lezers niet bereidt om een artikel te delen, denk bijvoorbeeld aan de datingniche voor mannen.

​Reden #7: Lijstjes Creëren Het “Buffet Effect”

Stel je voor dat er dikke vette klodders rode wijn op jouw favoriete witte shirt spatten. Dit is was mij overkwam tijdens de verjaardag van mijn vriendin.

We waren net verhuist naar ons huidige appartement.

En op het laatste moment ontdekte we dat er geen wijnopener was.

De winkels waren gesloten. En het gezelschap verlangde naar de rode wijn die mijn vriendin speciaal uit Griekenland mee had genomen.

Ik kreeg het (niet zo) geniale idee om via YouTube te zoeken naar “how to open a bottle of wine without a corkscrew”.

Redenen Om Lijstjes Te Schrijven


Ik vond een video met 7 manieren om een wijnfles te openen, zonder kurkopener.

Echter, veel van de manieren konden we niet uitvoeren (simpelweg omdat we niet de benodigde tools hadden). Maar er zat 1 geschikte manier tussen.

Het idee was om de kurk met een mes uit de wijnfles te trekken. Dit lukte, alleen de kurk was niet het enige wat uit de wijnfles kwam.

"De Rode Wijn Spoot Als Een Fontein In Mijn Gezicht En Over Mijn Favoriete Witte Shirt."

En geloof het of niet, er is een reden waarom ik je dit vertel:

De video die ik bekeek was een lijstje (7 manieren om…). En hoewel niet elke manier toepasbaar was, er zat een manier tussen die dit wel was.

Dit noem ik het “buffet effect”.

Er is voor ieder wat wils.

Hoewel niet alle manieren voor iedereen werken. Er staat altijd wel iets bruikbaars tussen. En dit is waarom je veel lezers blij maakt met lijstjes.

P.S. Mocht je ooit een wijnfles willen openen met een mes, trek dan eerst een regenpak aan. Bedank me later maar;).

Deel en maak kans op een burrito!
>