3 Copywriting Tips Uit “The Brain Audit” Van Sean D’Souza

Opzoek naar het boek "The Brain Audit" van Sean D'Souza?

Goed nieuws:

Hier ontdek je 3 copywriting tips uit Sean zijn boek, zodat je gelijk ontdekt of dit boek jouw tijd en geld waard is.

The Brain Audit Sean D’Souza

More...

Wie Is Sean D'Souza?

Sean D'Souza is het wonderbrein achter de populaire website Psychotactics.

Na zijn accounting opleiding begon Sean zijn ietwat vreemde carrière bij Leo Burnett (dit is 1 van de bekendste reclamebureaus die verspreid zit over de hele wereld).

Sean ontmoette de legende Leo Burnett, en raakte geïnspireerd door deze ontmoeting:

Few people have made more of an impression on me than the spirit of Leo Burnett himself."

Sean D'Souza

Na zijn werkperiode bij Leo Burnett ging Sean aan de slag als een grafisch vormgever en cartoonist. En hoewel Sean zijn nieuwe carrière een succes wist te maken, er ontbrak iets.

Het is deze leegte waardoor Sean de omslag naar marketing maakte.

Psychotactics.com was geboren.

Maar let op:

Sean D'Souza Is Niet Je Typische (Online) Marketing Goeroe

Je kent ze wel. De internetgoeroes die in een (gehuurde) Ferrari jouw Facebook tijdlijn voorbij racen. En die je vertellen dat je een miljoen kan verdienen, in je onderbroek, vanuit huis uit.

Is dit wat je zoekt?

Dan moet ik je teleurstellen. Dit is namelijk niet Sean zijn stijl. Sterker nog: In een interview met Mixergie vertelde hij zelfs dat hij zijn bedrijf niet verder wil laten groeien.

Hij verdient op jaarbasis $500.000 en hij vindt het wel goed zo.

Het toffe aan Sean is dat zijn website heel nuchter overkomt.

Hij heeft dus geen schreeuwerige verkooppagina’s met claims die hij niet waar kan maken.

En daarnaast staan de teksten op zijn website bomvol met persoonlijkheid, waardoor je onmiddellijk het gevoel krijgt alsof jullie elkaar al jarenlang kennen. En dat terwijl hij in Nieuw-Zeeland woont, en jij waarschijnlijk in de Benelux, niet slecht Sean;).

Mijn Ervaringen Met “The Brain Audit”

Volgens sommige copywriters is “The Brain Audit” het beste boek voor beginnende copywriters.

Echter, voor mij is het veel meer dan dat.

“The Brain Audit” geeft je namelijk een perfect beeld van waarom cliënten iets kopen en waarom niet. De principes in dit boek kun je dus op elk vlak binnen een bedrijf toepassen.

Denk bijvoorbeeld aan een website, verkooppagina, maar ook in een flyer of speech.

Vanwege de praktische voorbeelden en metaforen leest het boek heel erg fijn.

De cartoons geven het boek een leuke aanvulling. En volgens Sean dienen deze cartoons als een leertechniek waardoor je de informatie beter onthoudt.

En alsof dat nog niet genoeg is: In “The Brain Audit” vind je ook samenvattingen en checklists, waarmee je de opgedane kennis onmiddellijk in de praktijk toe kan passen.

Kortom: Mijn ervaringen met de “The Brain Audit” zijn uiterst positief.

En ik vertel je graag wat meer over:

De 3 Copywriting Tips Uit “The Brain Audit”

“The Brain Audit” staat bomvol met praktische tips en technieken.

En in dit artikel wil ik 3 copywriting tips bespreken die in dit boek naar voren komen.

Ik geloof dat elk van deze tips ontzettend waardevol is, en het verschil kan maken tussen een goed en een slecht converterend marketing bericht.

Ik zou zeggen:

Ga er even lekker voor zitten.

Doe je riem vast en maak je borst maar nat.

Hier zijn 3 copywriting tips die je vandaag nog toe kan passen.

Tip #1: Begin Met Het Probleem

The Problem gets our instant attention. This is because our brain is always on the lookout for the problem. While solutions may or may not engage the brain, a problem always gets the brain’s attention.”

Sean D'Souza - The Brain Audit

Het is geen geheim:

Positief denken is op dit moment een bekend fenomeen.

Overal zijn er coaches die van de daken schreeuwen dat het belangrijk is om positief te denken. En hoewel dit zijn plek heeft, de waarheid is dat bijna alle mensen in problemen denken.

Het is dus zonde wanneer jouw marketing bericht alleen maar positieve taal bevat. Hierdoor is het namelijk net alsof je Bulgaars praat tegen je cliënten. Ze voelen zich niet begrepen. En ze verlaten jouw verkooppagina sneller dan een haas die achtervolgd wordt door een wolf.

Denk Er Maar Eens Over Na:

Stel dat je een betrouwbare 4-persoons-auto nodig hebt. En stel dat je op maandag middag de tijd hebt om een aantal autodealers bij jou in de buurt te bezoeken.

Bij de eerste autodealer tref je een gladde verkoper aan.

Ja. Er staat een mooie auto in zijn zaak. Maar terwijl je 5 seconden naar de auto kijkt komt Meneer gladjanus naar je toe gehuppeld.

Zonder te vragen wat jij wil en wat belangrijk voor je is, vuurt hij een heel magazijn aan “positieve beloftes” op je af. Je voelt je niet begrepen. En je handen beginnen langzaam te jeuken.

Zeg eens eerlijk:

Zou jij in deze situatie een auto kopen? Nee natuurlijk niet!

Dus Wat Doe Je? 

Je verteld de beste meneer dat je geen interesse hebt, en om nog meer ongemak te voorkomen, besluit je gelijk door te gaan naar de tweede autodealer.

Zowaar. Bij de tweede autodealer tref je een keurige man aan. Nadat hij je een aantal vragen stelt, overdonderd hij je met de volgende opmerking:

Als ik het goed begrijp dan ben je opzoek naar een betrouwbare 4-persoons-auto. Je wilt deze auto minimaal 10 jaar gebruiken. En naast de maandelijkse uitstapjes in Nederland, gaan jij en je gezin elk jaar op vakantie naar Frankrijk. Het probleem is dat veel gezinsauto’s hier niet voor zijn gebouwd. Dit is waarom veel Nederlandse vakantiegangers pech krijgen. Echter, er zijn een aantal gezinsauto’s die zowel voor het stadsleven en de Franse landschappen geschikt zijn. En met jouw toestemming wil ik je graag een aantal gezinsauto's laten zien waarmee je zorgeloos op vakantie kan gaan, en die je ook in het dagelijkse kan gebruiken zonder problemen.

Wat blijkt? De eerste auto die hij je laat zien is hetzelfde model als de auto die je bij de eerste autodealer zag. Alleen de aanpak van de verkoper is compleet anders.

Nu voel jij je begrepen.

En je hebt het gevoel dat deze auto de perfecte oplossing voor jouw probleem is.

Zie je nu waarom het belangrijk is om met het probleem te beginnen?

Wat? Je zegt dat je het ziet?

Top. Dan is het hoogtijd voor:

Tip #2: Wees Een Gladde Autoverkoper

Solutions are just as important as problems. But they have to follow the sequence. They should only show up once the problem has been introduced. Don’t jump the gun and put your solution before the problem. Doing so will greatly reduce the impact of the communication.”

Sean D'Souza - The Brain Audit

Oké, even tussen jou en mij:

Het is nooit slim om als een gladde autoverkoper te zijn.

Tenzij je natuurlijk meedoet aan het nieuwe televisieprogramma “de gladste autoverkoper van het jaar”, maar dat even terzijde.

Als je de vorige tip braaf hebt opgevolgd dan begin je nu met het probleem in jouw marketing bericht, en dit zorgt ervoor dat potentiële cliënten openstaan voor jouw oplossing, want ja:

Jij Verkoopt Een Oplossing, En Dus NIET Een Product Of Service

Nu kan je dus het magazijn met "positieve beloftes" op jouw potentiële cliënt afvuren.

Maar hoe doe je dit zonder dat je overkomt als een gladde autoverkoper?

En hoe doe je dit op de meest winstgevende manier?

Sean heeft het antwoord:

The solution is the flip side of the problem. There’s no need to be clever about the solution. If customers have rain falling on their heads, you’re providing a raincoat. A ‘rain-repellent plastic covering’ would be a clever description. And being too clever simply confuses your customer and drives him away.

Sean D'Souza - The Brain Audit

Oftewel: Het is jouw taak om jouw oplossing in Jip-en-Janneke taal uit te leggen. Dit zodat er geen verwarring ontstaat over wat jouw oplossing wel of niet kan.

En dan nog iets:

Tip #3: Creëer Een Nieuwe USP (Ook Als Je Op Dit Moment Al Een USP Hebt)

Een USP is een "unique selling proposition" of in het Nederlands een uniek verkoopargument.

En misschien voel je je nu beledigd omdat ik dit als advies geef.

De doorgewinterde-copywriting-veteranen onder ons weten namelijk dondergoed wat een USP is. Maar het schokkende is dat zelfs de experts dit soms verkeerd doen. Hier is wat Sean zegt:

There’s a fundamental flaw in uniqueness. We’re asked to slap a uniqueness onto our business. And because we simply attach a uniqueness to our business, the uniqueness appears cheesy. And forced.

Sean D'Souza - The Brain Audit

Juist. Je leest het goed. Er zijn veel ondernemers die een USP op hun bedrijf plakken, maar deze ondernemers weten niet dat hun USP schadelijk is voor hun bedrijf!

Hoe Je Een USP Creëert Op De JUISTE Manier

Tijdens het lezen van "The Brain Audit" kreeg ik veel aha-momentjes.

En vooral tijdens het lezen van het onderstaande stuk:

Instead of finding your uniqueness, it’s easier (and more efficient) to create your uniqueness. To create your uniqueness, all you have to do is make a wish for your customers. If there is one thing you’d wish to improve in the life of your customers, what would that one thing be?

Sean D'Souza - The Brain Audit

Wat Sean hierboven suggereert is simpelweg geniaal. Wat ik veel zie bij cliënten van copyhop is dat het unieke verkoopargument ontbreekt, of dat het iets geks is (en dus niet sexy is).

Sean's advies slaat hiermee dus de spijker op zijn kop.

Ben Je Enthousiast Geworden Over "The Brain Audit" Van Sean D'Souza?

Ik begrijp het. Voor het gemak deel ik hieronder 2 linkjes met je. De eerste link brengt je naar een gratis voorbeeldhoofdstuk. En de tweede link breng je naar de bestelpagina van het boek.

  1. Het gratis voorbeeldhoofdstuk.
  2. Ga naar de bestelpagina van het boek.

Opmerking: Ik krijg geen commissie wanneer je het boek via de bovenstaande link besteld. Ik ben simpelweg zeer te spreken over Sean zijn werk.

Deel en maak kans op een burrito!
>