Wat Doet Een Copywriter? 6 Verrassende Dingen Die De Experts Doen

Het lijkt magie:

Je investeerd in een goede copywriter, en deze woordkunstenaar zet winstgevende woorden op papier.

Maar wat doet een copywriter nu precies?

Goed nieuws:

Wat doet een copywriter?

More...

De 6 Verrassende Dingen Die Copywriters Doen

WAARSCHUWING:

In dit artikel ontdek je wat een goede copywriter doet. Tegenwoordig zijn er veel tekstschrijvers (lees: studenten) die beweren dat ze een copywriter zijn.


Ze schrijven voor slechts een paar cent per woord. En veel ondernemers die met dit soort schrijvers in zee gaan, die verliezen het vertrouwen in copywriters, omdat hun teksten allesbehalve winstgevend zijn.


Klik hier als je in contact wil komen met een echte copywriter (en een GRATIS proefopdracht wil plaatsen).

​#1: Ik Zie Ik Zie Wat Jij Niet Ziet

Veel ondernemers hebben geen flauw idee wat een copywriter doet.

En de ondernemers die het denken te weten, die zeggen vaak:

Een copywriter schrijft teksten voor verkooppagina’s. Punt.

De waarheid ligt net iets anders:

Copywriting is overal rond om ons heen.

Maar omdat ghostwriting tegenwoordig de normaalste zaak van de wereld is, zie je dit niet.

Veel Bedrijven Zetten 1 Persoon Aan De Voorkant (Terwijl Er Aan De Achterkant Een Team Van Copywriters Actief Is)

Het is daarom niet gek dat je geen goed beeld hebt van wat een copywriter doet.

De waarheid is:

Copywriters werken aan allerlei verschillende projecten, zoals:

  • Blog berichten.
  • Verkoopteksten.
  • E-mail berichten.
  • Scripts voor video's.
  • Sociale media-berichten.
  • Advertenties (zowel online als offline).
  • En ga zo maar door (de projecten van een copywriter zijn zo uitlopend als het eerste jaar van een HBO-studie;).

Goed. Stel nu dat jij een ondernemer bent. En stel dat jij een succesvol bedrijf hebt in de gezondheidsmarkt. Voor een nieuw product heb je een ervaren copywriter nodig.

Je zoekt naar “copywriters” via Google en je komt op deze site terecht.

Je plaatst een GRATIS proefopdracht, en zo kom je in contact met mij.

Je wilt natuurlijk exact weten wat je van mij kan verwachten, én wat ik doe. Het is eerste wat ik (en andere goede copywriters) in deze situatie doen is als volgt:

#2: Copywriters Doen Speurwerk Waar De Cock (Met C-O-C-K) De Schrik Van Krijgt

Even tussen jou en mij:

Sinds mijn 18e kijk ik nauwelijks televisie.

Echter, ik weet nog goed dat mijn vader, broertje en ik vroeger naar Baantjer keken.

En in feiten zijn copywriters net als de Cock in Baantjer (alleen dan beter;):

Goede Copywriters Zijn Net Als Detectives

Het is precies zoals Gary Bencivenga het zegt (een van ‘s werelds beste copywriters):

The best copywriters are the most tenacious researchers. Like miners, they dig, drill, dynamite, and chip until they have carloads of valuable ore. John Caples advised me once to gather seven times more interesting information than I could possibly use... Research is the infallible cure for writer's block.”

Gary Bencivenga

Dus stel dat jij (als ondernemer) en ik (als copywriter) een samenwerking aangaan, dan ga ik opzoek naar alle belangrijke dingen die ik moet weten over jouw ideale cliënt.

Denk hierbij bijvoorbeeld aan:

  • Wat zijn de frustraties van jouw ideale cliënt?
  • Wat zijn de ambities van jouw ideale cliënt?
  • Enzovoort, enzovoort, enzovoort.

Een Goede Copywriter Wil Weten Wat Jouw Ideale Cliënt Wakker Houdt

Deze informatie is namelijk essentieel voor het schrijven van winstgevende woorden. Je raakt iemand pas echt wanneer je je kan verplaatsten in zijn of haar schoenen.

En dit is waarom copywriters speurwerk doen waar de Cock (met c-o-c-k) de schrik van krijgt.

Terug naar onze denkbeeldige samenwerking:

Ik begin als eerst bij jou. Jij als ondernemer weet namelijk een hoop over jouw cliënten (en geloof me, het is meer dan je denkt).

Door middel van een aantal vragen kom ik meer over jouw ideale cliënt te weten.

Maar Daar Blijft Het Niet Bij:

Vervolgens ga ik opzoek naar forums, blogberichten en goedverkopende boeken in jouw markt.

Waarom? Simpel:

Hier vind je reacties van mensen die geïnteresseerd zijn in jouw product of service.

En als je het helemaal bond wil maken dan kan ik ook een 1-op-1 gesprek voeren met jouw huidige cliënten.

Let op: De hoeveelheid onderzoek die ik doe hangt af van jouw wensen, op deze pagina vertel ik je daar meer over.

En wanneer ik genoeg informatie heb verzameld, dan is het tijd voor de volgende stap…

#3: Copywriters Doen Het Tegenovergestelde Van Fictie Schrijvers

In tegenstelling tot wat veel ondernemers denken:

Copywriters zijn niet per se creatief.

Sterker nog:

De meeste copywriters volgen een bepaalde structuur.

Zo zullen goede copywriters vaak met het probleem van jouw ideale cliënt beginnen. Dit speelt namelijk een belangrijke rol in het leven van jouw ideale cliënt. En door met het probleem te beginnen is de kans groter dat hij/zij openstaat voor jouw oplossing.

Oftewel:

Copywriters Zetten Woorden Op Papier Waardoor Jouw Ideale Cliënt...

  • Zich begrepen voelt.
  • Verlangt naar jouw oplossing.
  • En doet wat jij wil (bijvoorbeeld: een e-mailadres achterlaten, een aankoop doen, enzovoort).

Deze dingen zijn vele malen belangrijker dan creatief schrijven.

Deze dingen zorgen er namelijk voor dat jouw ideale cliënt tot actie overgaat.

En je zoals je inmiddels, dit is het doel van copywriting.

Het idee dat copywriters geweldige schrijvers zijn zoals Lee Child is onjuist. Copywriters volgen simpelweg een geheime formule. En ze zetten de belangrijkste inzichten van hun onderzoekstocht in Jip-en-Janneke taal op de juiste plek.

Dit betekend niet dat elke halve gare idioot een winstgevende tekst kan schrijven.

Het is namelijk zo dat:

#4: Alle Copywriters Spelen “Gitaar”

Het leren van copywriting is net als het leren spelen van een gitaar.

Wanneer je voldoende oefent dan kan je binnen de kortste keren een nummer spelen.

Echter, de meeste mensen die gitaar leren spelen die geven op, nog voordat ze een nummer kunnen spelen. En precies hetzelfde gebeurd in de wereld van copywriting.

Kijk:

Het duurt niet lang voordat je een “oké verkooptekst” kan schrijven, maar net als bij leren spelen van een nummer op de gitaar vereist dit wel oefening.

En dit is waarom alle goede copywriters constant oefenen.

Let alleen wel op: Er zit een groot verschil tussen oké- en goede copywriters...

Goede Copywriters Zijn Net Als Andy McKee

Weet je niet wie Andy McKee is? Goed, ik help je een handje:

Andy McKee is een briljant gitarist die het gitaarspelen naar een heel nieuw level brengt. Hij is een ware YouTube sensatie. En stiekem luister ik naar hem terwijl ik dit schrijf.

Zie bijvoorbeeld deze video met bijna 58 miljoen views:

Waarom ik jou dit vertel? Nou kijk:

Er zit een GIGANTISCH verschil tussen:

  • Iemand die een nummer speelt op de gitaar.

En:

  • Andy McKee die het gitaar spelen gemasterd heeft.

En ook dit is van toepassing in de wereld van copywriting, er zit namelijk een GIGANTISCH verschil tussen:

  • Iemand die een “oké verkooptekst” schrijft.

En:

  • Een CopyHop expert die copywriting gemasterd heeft.

Dus stel dat jij besluit om een tekst te laten schrijven door een copywriter, kijk dan alsjeblieft niet naar het prijskaartje, maar kijk naar wat het je oplevert.

Het Uitbesteden Van Copywriting Is Een Investering. 

En waarom zou je investeren in een renpaard met 2 gebroken benen? Ik ben geen fan van paardraces, maar ik ben intelligent genoeg om te begrijpen dat dit een slecht idee is.

Beter investeer je in een renpaard met een bewezen trackrecord. Ja, dit verreisd een grotere investering op de korte termijn, maar dit levert je vele meer op in de toekomst.

Over de toekomst gesproken…

Stel dat jij en ik samen werken. Ik heb mijn speurwerk gedaan. Ik heb een goede tekst geschreven. En in de tussentijd heb ik ook geoefend.

Wat nu? Is dit het einde?

Nee. Jij en ik gaan voor een homerun. We willen de honkbal het park uitslaan, en jouw onderneming vullen met hongerige cliënten die verslaafd zijn aan jouw product of service.

Hoe we dit doen? Lees gauw verder om het te ontdekken:

#5: Goede Copywriters Gaan Op Hun Bek (En Ze Genieten Hiervan)

Ja. Je leest het goed. Ik, Gary Bencivenga, Dan Kennedy en alle andere goede copywriters gaan constant op onze bek.

We schrijven teksten die niet zo goed werken als gehoopt.

Dit is de pijnlijke waarheid over copywriters:

  • We ontwikkelen een vaardigheid (bijvoorbeeld e-mailmarketing copywriting).
  • We doen speurwerk waar de Cock (met c-o-c-k) de schrik van krijgt.
  • We zetten woorden op papier waardoor jouw ideale cliënt zich begrepen voelt.
  • We blijven oefenen, oefenen en oefenen.

En desondanks al deze maatregelen, pissen we 8 van de 10 als een hondsdolle baby naast de pot.

Hoe kan dit? Zijn alle copywriters oplichters?

Het Onbesproken Geheim Van Copywriters Onthult

Het feit is:

Het is normaal dat een tekst niet vanaf het eerste moment converteert zoals gehoopt. Dit betekend niet dat een tekst niet winstgevend is. Maar dit betekend dat er nog ruimte is voor verbetering. En om deze ruimte maximaal te benutten is het noodzakelijk om te testen.

Het is namelijk precies zoals marketing-god Russel Brunson het zegt:

“When I started the split tests for our first DotComSecrets lab newsletter, I had an opinion about every split test we tried. Guess what? I was wrong about 80–90% of the time.”

Russel Brunson

Het kan een kleine aanpassing zijn zoals de headline.

Maar ook een grotere aanpassing zoals de “aanzet tot actie”.

Er is maar één manier om het te ontdekken. En ja, ik heb het over testen;).

#6: Wat Freelance Copywriters Doen

Het is geen geheim:

Veel copywriters werken op freelance basis. En wanneer een copywriter op freelance basis werkt dan komt er nog een taak bij:

Hij moet het contact met zijn cliënten zelf onderhouden.

En het grappige is dat veel goede copywriters bizar goed kunnen communiceren op papier, maar wanneer je ze 1-op-1 spreekt zijn het sociaal angstige autisten.

Ze hebben geen sociale intelligentie, en door hun slechte communicatie gaat er vaak iets mis tussen freelance copywriters en hun cliënten.

Denk alsjeblieft niet dat ik een harteloos persoon ben.

Ook ik was een sociaal angstige autist. Echter, ik heb mezelf sociaal ontwikkeld door een jaar lang bijna elke avond uit te gaan. En nu nog steeds schop ik mezelf onder de kont.

Het gevolg?

Ik ben niet alleen extreem goed in schrijven van winstgevende teksten. Ik ben ook nog eens leuk om mee te werken. Nu hoef je me niet op mijn blauwe ogen te geloven.

Als je een succesvolle ondernemer bent dan daag ik je uit om een GRATIS proefopdracht aan te vragen.

En dan zie je binnen de kortste keren dat het bovenstaande klopt als een bus;).

Deel en maak kans op een burrito!
>