Wat Kost Een Copywriter? 4 Dingen Die Je MOET Weten

“Verdomme. Waarom is het zo lastig om antwoord te krijgen op de vraag: wat kost een copywriter?”

Het is een frustratie van vele ondernemers.

Maar geen paniek:

Wat kost een copywriter

Hier ontdek je 4 dingen waarmee je de “kosten” van een copywriter berekend. Dit zodat je een perfect beeld hebt van hoe een copywriter jou kan helpen.

More...

#1: Wat Er Mis Is Me De Vraag “Wat Kost Een Copywriter?

Je bent een drukke ondernemer. En je wilt een duidelijk antwoord op de vraag “wat kost een copywriter”. En het liefst zo snel mogelijk.

Ik begrijp je.

Het zou alleen niet reëel zijn om hier wat willekeurige nummers neer te zetten (als dit is wat je zoekt, ga dan naar een van mijn concurrenten).

Want kijk:

Als jij een drukke ondernemer bent. En je hebt een copywriter nodig om jouw bedrijf naar het volgende level te brengen. Dan heb je 2 keuzes:

  1. Je kiest voor een ervaren copywriten met een bewezen trackrecord.
  2. Je kiest voor een beginnende copywriter die nog nooit een winstgevende tekst heeft geschreven.

En De Waarheid Is:

  • Bij optie 1 is een copywriter “GRATIS”. Simpelweg omdat een goede copywriter meer oplevert dan dat hij vraagt voor zijn werk.

Echter:

  • Bij optie 2 betaal je geld, tijd en energie. Hij heeft namelijk geen flauw idee wat hij doet. En de kans dat hij een winstgevende tekst schrijf is 0,1%.

Oké. Er is een kleine kans dat een beginnende copywriter een goede tekst schrijft. Alleen de vraag is: Wil je dit risico echt nemen? En stel dat hij een winstgevende tekst schrijf, denk je dan dat hij voor een gereduceerd tarief blijft schrijven? Nee, natuurlijk niet!

Zie je nu waarom de vraag “wat kost een copywriter" niet reëel is?

Wat? Je zegt dat je het ziet?

Geweldig. Laten we ons vanaf nu dus focussen op de vraag “wat levert een copywriter jou op”? En ik vertel je hier graag meer over bij het volgende punt.

#2: Goede Copywriting Is Een Investering Die Zichzelf Terugbetaald

The consumer isn’t a moron; she is your wife. You insult her intelligence if you assume that a mere slogan and a few vapid adjectives will persuade her to buy anything”

David Ogilvy 

Ik weet het. Je bent opzoek naar keiharde getallen (deze ontdek je verderop). 

Maar eerst is het belangrijk dat je een aantal dingen begrijpt.

Hiermee voorkom je dat je veel geld verliest.

En dat je vast komt te zitten, omdat je uit frustratie een tegel naar het hoofd van een zogenaamde “copywriter” gooit. Oeps;).

Even zonder dollen:

Je weet nu dat we ons moeten focussen op:

“Wat Levert Een Copywriter Jou Op?

Het ding is: Jouw potentiële cliënten zijn slim. En het vereist een knap staaltje copywriting om jouw onderneming zo winstgevend mogelijk te maken.

Het is dus belangrijk om te weten dat copywriting een investering is.

Kijk maar eens naar de volgende 2 voorbeelden:

Voorbeeld A

Stel, jij neemt een copywriter aan.


Deze copywriter heeft weinig ervaring en vraagt €30 per uur.


Hij schrijft de verkooptekst voor een nieuw-€197-product. En in totaal heeft hij hier 40 uur voor nodig. Oftewel: Hij vraagt (40 x 30 =) €1200 voor dit project. Niet slecht.


In totaal komen er 10.000 bezoekers op de verkooppagina terecht. En 1% van de bezoekers converteert in betalende cliënten.


Zowaar, je hebt in dit geval (10.000 x 0,01 =) 100 nieuwe cliënten. En dit genereert een omzet van (197 x 100 =) €19.700.


Concreet:

  • Opbrengst: €19700
  • Kosten: €1200
  • Opbrengst min kosten is (19.700 - 1200 =) €18.500

Opmerking: Het bovenstaande voorbeeld is een positieve inschatting. De kans is groot dan een copywriter met weinig ervaring faalt. En jou alleen kopzorgen oplevert.

Goed. Laten we nu een kijkje nemen naar:

Voorbeeld B

Ook in dit geval neem jij een copywriter aan.


Deze copywriter heeft veel ervaring en vraagt €200 per uur.


Ook hij schrijft de verkooptekst voor een nieuw-€197-product. En in totaal heeft hij hier 30 uur voor nodig. Oftewel: Hij vraagt (30 x 200 =) €6000 voor dit project.


En ook in dit geval komen er 10.000 bezoekers op de verkooppagina terecht. Alleen dit keer converteert 3% van de bezoekers in betalende cliënten.


Je hebt in dit geval dus (10.000 x 0,03 =) 300 nieuwe cliënten. En dit genereert een omzet van (197 x 300 =) €59.100.


Concreet:

  • Opbrengst: €59100
  • Kosten: €6000
  • Opbrengst min kosten is (59100 - 6000 =) €53100

Wat Is Voor Jou Als Ondernemer Interessanter?

A: €18.500?

OF:

B: €53.100


Dit is natuurlijk een strikvraag. Elke ondernemer die in zijn product/service geloofd, kiest elke dag van de week voor optie B.

En je kan natuurlijk meer bezoekers naar de verkooppagina sturen, en dan wordt dit verschil NOG groter.

Echter, voor nu is het duidelijk genoeg dat goede copywriting een investering is die zichzelf terugbetaald.

Zie je nu waarom de vraag “wat levert een copywriter jou op” beter is?

Mooi. Ik stel voor dat we verder gaan met:

#3: Wat Verdient Een Copywriter?

Nogmaals. Ik begrijp dat jij het liefst een exact nummer ziet. En dat is waarom we het bij dit punt gaan hebben over wat een copywriter verdient.

En ook hier wil ik een mindset met je delen:

Belangrijke mindset:

Een goede copywriter "verdient" 10% van de omzet. Elke cent die je minder betaald is een reden om dankbaar te zijn.

Betekend dit dat elke copywriter zijn tarieven op deze manier berekend?

Nee. Nee. En nog eens nee.

Maar de reden dat ik dit ter sprake breng is als volgt:

Veel Ondernemers Proberen Te Besparen Op Een Copywriter (En Als Gevolg Verliezen Ze Elk Jaar Duizenden Euro’s)

Gelukkig voor jou zijn er in Nederland geen copywriters die 10% van de omzet vragen.

Echter, in Amerika is dat een heel ander verhaal.

En terecht.

Want zeg eens eerlijk:

Zou jij €100.000 betalen aan een copywriter als je er €900.000 voor terugkrijgt?

Ik hoop dat je zo slim bent om die vraag met een ja te beantwoorden;).

Bezuinigen op copywriters is namelijk net als bezuinigen op brandstof.

Misschien dat jouw “euro 95 auto” een paar honderd kilometer op diesel rijdt, maar het zal niet lang duren voordat de motor het begeeft.

En in dit geval zijn de kosten - laat staan de frustraties - een stuk hoger dan de centen die je zojuist hebt bespaard.

De Echte “Kosten” Van Een Goede Copywriter

Ik weet het. Ik praat veel. En jij wil keiharde getallen. Dus hier, dit zijn mijn tarieven:

Zakelijk Brons

Zakelijk Zilver

Zakelijk Goud

Prijs per maand

Vanaf €385,-

Vanaf €680,-

Vanaf €899,-

Credits per maand

20

40

60

Prijs per credit

€19,25

€17,00

€14,98

Doorlooptijd

Vanaf 2 werkdagen

Vanaf 2 werkdagen

Vanaf 2 werkdagen

Correctierondes

Onbeperkt

Onbeperkt

Onbeperkt

Controle

Een eindredacteur controleert alles

Een eindredacteur controleert alles

Een eindredacteur controleert alles

Zoals je ziet, ik vraag op dit moment nog geen 10% van de totale omzet (maar wellicht dat ik dit in de toekomst wel ga doen). 

Als je wil weten hoe de credits werken, klik hier om de veelgestelde vragen te bekijken.

#4: De Uitgelezen Kans Waar Niemand Je Over Verteld

Goed. Ik hoop dat jouw mindset rondom de "kosten" van copywriters nu veranderd is.

Ik zie het namelijk veel te vaak gebeuren dat ondernemers de belangrijkste pagina’s van hun onderneming laten schrijven door “oké copywriters”.

Of lamlullen in copywritingkleren (dit zijn zelfverzekerde jochies die nog nooit een winstgevende tekst hebben geschreven. Maar ze hebben ontdekt dat een hoog prijskaartje, vaak onbewust, wordt gelinkt aan goede kwaliteit. Ze hebben zichzelf dus gekroond tot best betaalde copywriter terwijl ze geen bewezen trackrecord hebben).

Lang verhaal kort:

Je weet nu hoe je de waarde van een copywriter berekend.

Dat gezegd hebbende:

Ben Jij Een Ondernemer? En Ben Je Opzoek Naar Een Goede Copywriter?

Dan heb ik goed nieuws voor je:

Op dit moment is er in Nederland en België een tijdelijke kans. Er zijn namelijk veel bedrijven met “oké copywriting”. Maar goede copywriting is ver te zoeken.

Dit betekend dat jij de eerste kan zijn in jouw niche die slim gebruik maakt van “killer copywriting”. Hiermee is het moeilijk simpel om jouw “concurrenten” voorbij te vliegen, en jouw markt de domineren.

Maar let op: Het zal niet lang duren voordat je de boot mist. In Amerika zie je bijvoorbeeld dat “killer copywriting” de standaard is, en dus niet de uitzondering.

Je doet er dus slim aan om nu gelijk actie te ondernemen.

En het beste van alles? Je hebt nu de kans om een GRATIS proefopdracht te plaatsten. Dit zodat je ziet wat “killer copywriting” is. En hoe het jouw onderneming binnen de kortste keren naar het volgende level brengt.

Klik simpelweg op de onderstaande link om jouw GRATIS proefopdracht te plaatsen:

Deel en maak kans op een burrito!
>